Biztonságos online meghatalmazástétel a helyi önkormányzatoknál

A Rendelkezési Nyilvántartás önkormányzati ügykörökben is lehetőséget biztosít az online meghatalmazástételre, kiváltva ezzel a papír alapú meghatalmazásokat.

 

A Rendelkezési Nyilvántartás (RNY) használatával magánszemélyek és szervezetek is létrehozhatnak különféle ügyekben meghatalmazásokat, amelyeket az arra jogosult ügyintézést biztosító szervek lekérdezhetnek, így az ügyintézés során már nem lesz szükség papír alapú meghatalmazással igazolni a képviseleti jogosultságot.

 

A meghatalmazás  létrehozása

A Rendelkezési Nyilvántartás szolgáltatás használatához szükséges bejelentkezni, amely történhet ügyfélkapus azonosítással, Telefonos Azonosító (RKTA) vagy eSzemélyi használatával, illetve már video alapú arcképes azonosítással is.

Az azonosítási szolgáltatásokkal kapcsolatban bővebb információt ide kattintva talál.

 

 

Bejelentkezést követően az új rendelkezés menüt választva megjelennek az elérhető rendelkezések és a meghatalmazások ágazatai. A helyi önkormányzati ügyekkel kapcsolatos meghatalmazásokat a helyi önkormányzati ügykörök (ASP) menüpont alatt találja.

Beállítható, hogy az összes önkormányzati ügyre vagy egy adott önkormányzati ügykörre készíti el a meghatalmazást.

A felületen jelenleg 18 különböző önkormányzati ügykörben van lehetőség meghatalmazástételre, többek között adóigazgatási, szociális igazgatási vagy anyakönyvi igazgatási ügyekkel kapcsolatban tehetünk rendelkezést. Az „Egyéb önkormányzati igazgatási ügyek”-et választva pedig olyan, a fentiekben nem nevesített ügykörökkel kapcsolatban is adható meghatalmazás, mint például a talált tárgyak ügyintézése, a házszámrendezés vagy akár a közigazgatási bírósági ügyek.

 

 

Egy meghatalmazás rögzíthető meghatalmazóként és meghatalmazottként is. Utóbbi esetben azonban a meghatalmazás érvényességéhez szükséges a meghatalmazó jóváhagyása is.

A meghatalmazó, vagy adott esetben a meghatalmazott adatainak kitöltését követően kiválasztható az az önkormányzat, amely ügyköreire a létrehozott meghatalmazás vonatkozik. A listából egyszerre több önkormányzat is választható, illetve a „minden település” opciót választva valamennyi önkormányzat előtti ügyintézésre érvényesíthető lesz a meghatalmazás.

A rendelkezéstétel az önkormányzati ASP rendszerről szóló 257/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet 2. § (5) bekezdése szerint biztosított.