Ingyenes ügyintézés az elsőfokú közigazgatási eljárásokban

2021-től jelentős változás lépett életbe a közigazgatási ügyekkel kapcsolatos illetékfizetési kötelezettségek tekintetében.

 

Főszabály szerint 2021. január 1-jétől az elsőfokú közigazgatási hatósági eljárások nem esnek eljárási illetékkötelezettség alá. Ezzel nemcsak az ügyeket intéző magánszemélyek és vállalkozások kiadásai csökkennek, hanem az ügyintézés is egyszerűbbé és gyorsabbá válik.

A jogszabályváltozás értelmében megszűnik az általános, háromezer forintos illeték, továbbá számos speciális illeték is.

Illetékmentes lesz többek között:

A közigazgatási ügyek intézésének egyszerűsítését célozza meg ezen kívül a kormányablakok fejlesztése, valamint az elektronikusan intézhető ügyek körének bővítése is. 2021-ben tovább bővül a személyes ügyfélszolgálatok száma, illetve több lesz a kormányablak busz is, amelyek mobil kormányablakként azoknak a kistelepüléseken élő ügyfeleknek nyújtanak segítséget, akik nehezen tudnák más módon igénybe venni a személyes ügyintézés lehetőségét.

2021-től a magyarorszag.hu oldalon számos, kormányablakban intézhető ügytípus indítására lett lehetőség elektronikus úton is. A mezőgazdasággal, vagy a bejelentésköteles vállalkozási tevékenységekkel kapcsolatos ügyek a gazdasági társaságok ügyintézését könnyítik meg, az ügykörök között azonban megtalálhatók például gyermekvédelmi ügyek, valamint a közgyógy igazolvány pótlására is lehetőség nyílik elektronikusan.