Továbbra is érvényesek a lejáró okmányok

Az alábbiakban megtekintheti, melyek azok az okmányok, amelyek lejáratot követően is érvényesek a koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzetből adódóan.

 

A koronavírus elleni sikeres védekezés érdekében a veszélyhelyzet alatt lejáró okmányok továbbra is érvényesek, ezzel csökkentve a személyes megjelenés szükségességét a kormányablakokban, okmányirodákban.

 

Milyen lejárati dátumú okmányok esetén érvényes az automatikusan meghosszabbított érvényesség?

Ez tehát azt jelenti, hogy a 2020. július 4. és 2020. november 3. között lejáró okmányokra nem vonatkozik a rendelkezés, így azokat meg kell hosszabbítani.

 

Meddig érvényes a meghosszabbított lejárat?

A fent említett időszakban lejárt és lejáró okmányok a jelenlegi veszélyhelyzet megszüntetését követő további 60 napig érvényesek.

 

Mely okmányokra vonatkozik a meghosszabbított érvényesség?

A meghosszabbított érvényesség a magyar hatóságok által kiállított hivatalos okmányokra (személyi igazolvány, jogosítvány, lakcímigazolvány, mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa), illetve a forgalmi engedélybe bejegyzett műszaki érvényességi idejére vonatkozik.

A letelepedési, tartózkodási és bevándorlási engedélyek érvényességi ideje a veszélyhelyzet visszavonását követő 30 napig tart.

 

Mit kell tennem, hogy a lejárt okmányomat továbbra is használhassam?

A veszélyhelyzet miatt meghosszabbított érvényesség automatikus, tehát Önnek nincs további teendője akkor, ha a fenti időpontokban lejáró okmányát tovább szeretné használni. A meghosszabbított érvényesség nem lesz feltüntetve az okmányokon, legkésőbb azonban a jelenlegi veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napon belül gondoskodnia kell annak cseréjéről.

Fontos azonban, hogy ezek a rendelkezések csak Magyarország területén belül érvényesek, külföldi utazás, határátlépés esetén a külföldi hatóságok nem fogadják el a lejárt okmányokat.

 

Meddig tart a veszélyhelyzet?

 

A jelenleg hatályos jogszabályi rendelkezések alapján a veszélyhelyzet a 2021. évi őszi országgyűlési ülésszak első ülésnapját követő 15. napig áll fenn, melynek pontos dátuma még nem tisztázott. 

 

Hogyan intézhetem a lejárt okmányom hosszabbítását?

A lejárt okmányok hosszabbítására személyesen, bármely okmányirodában vagy kormányablakban lehetősége van.

A kormányablakok és okmányirodák listáját az alábbi oldalon tekintheti meg:

http://kormanyablak.hu/hu/kormanyablakok

http://kormanyablak.hu/hu/okmanyirodak


Az ügyintézésre már lehetőség van időpontfoglalás nélkül, napi sorszámhúzással is, azonban a várakozás elkerülése érdekében javasoljuk, hogy foglaljon időpontot az ügyintézéshez a magyarorszag.hu oldalon keresztül. A lejáró személyi okmányok (jogosítvány, személyi igazolvány és útlevél) hosszabbítására történő időpontfoglalás ügyfélkapus azonosítás nélkül is lehetséges.