E-Papír használat a gyakorlatban

Az e-Papír szolgáltatás egy könnyen kezelhető, hitelesített üzenetküldő alkalmazás az Ügyfélkapuval rendelkező ügyfelek és a szolgáltatáshoz csatlakozott intézmények között. Az alkalmazás minden olyan ügytípus elektronikus intézésére lehetőséget biztosít, ahol az adott szervezet erre a célra nem tett közzé saját nyomtatványt vagy elektronikus űrlapot.

 

Az alábbiakban az e-Papír szolgáltatás használatát ismerhetik meg.

 

A felület https://epapir.gov.hu/ oldalon érhető el. 

Az e-Papír szolgáltatás használata Ügyfélkapu regisztrációt igényel.

Amennyiben nem rendelkezik ügyfélkapus azonosítással, viszont már az új, 2016 január 1. után kiállított e-Személyi igazolvánnyal igen, akkor a https://ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio felületen lehetősége van a regisztrációra elektronikus úton. Az e-Személyi hiányában ügyfélkapus regisztráció bármely okmányirodában, kormányablakban, az adóhatóság kiemelt ügyfélszolgálatain, egyes postai ügyfélszolgálatokon vagy külképviseleteken (a regisztrációs szerveknél) végezhető el.

Ha van ügyfélkapus azonosítója, viszont nem emlékszik felhasználónevére, a 1818-as telefonszámon ingyenesen hívható Kormányzati Ügyfélvonal (1818) munkatársai tudnak segíteni önnek. Ha jelszavára nem emlékszik, a https://ugyfelkapu.gov.hu/elfelejtett-jelszo címen, a felhasználónevének és a hozzá tartozó kapcsolattartási e-mail címnek együttes megadásával igényelhet egy aktiváló kódot, melynek segítségével új jelszó állítható be a fiókhoz.

 

Bejelentkezési folyamat

A szolgáltatás bármely böngészőprogramból, a https://epapir.gov.hu URL címen érhető el. A használatához semmilyen kiegészítő program telepítésére nincs szükség, csak ügyfélkapus azonosításra. Az azonosítás megkezdéséhez válassza a „Bejelentkezés” lehetőséget.

 

A helyes felhasználói név és jelszó megadása után, a „Belépés” gombra kattintva megjelenik az e-Papír szolgáltatás főoldala.

 

Új levél írása

A rendszer a bejelentkezett felhasználói adataival automatikusan kitölti az űrlapot, melyen módosítani nem lehet.

Amennyiben gazdálkodó szervezete nevében, Cégkapuról szeretne dokumentumot küldeni, jelölje be a „Cégkapuból küldve szeretnék e-papírt benyújtani” lehetőséget, és adja meg a nem természetes személy nevét és törzsszámát.

 

A levél szövegezése előtt érdemes beállítani, hogy milyen ügyben, és hogy kinek szeretne írni. Amennyiben tudja az ügytípust, de nem biztos a címzettben, az ügytípus beállítását követően már csak egy szűrt címzetti lista jelenik meg azokról a szervezetekről, akiknél az ügytípus intézhető. Ez fordítva is igaz, így akár a címzett szerv beállításával is kezdhető a folyamat.

A „Levél szövege” mező lehetőséget biztosít a kérelem szabadszöveges megfogalmazására.

 

Csatolmányok hozzáadása

A levél megírását követően a „Csatolmányok kezelése” gombra kattintva lehetőség nyílik a szükséges dokumentumok csatolására.

Minden csatolt dokumentum esetében az alkalmazás lehetőséget biztosít a csatolmány elektronikus hitelesítésére. A hitelesített dokumentumokat akár le is töltheti a felületről későbbi felhasználásra is.

A csatolmányok összesített mérete nem haladhatja meg a 24 MB-ot.

 

 

A levél beküldése 

A kérelem megírását követően, minden szükséges csatolmány feltöltése után a „Tovább a véglegesítéshez” gombra kattintva megjelenik egy áttekintő felület, amely a küldemény főbb adatait tartalmazza. Ha minden adat megfelelő, a „Küldés” gombra kattintva véglegesíthető a folyamat.

 

Sikeres beküldés után megjelenik egy visszaigazoló felület, valamint a feladó tárhelyre a rendszer automatikus visszaigazolást (feladási igazolás) küld.

Fontos!

A visszaigazoló felületről letölthető a kérelem hiteles elektronikus másolata PDF formátumban, melyet érdemes megőrizni. Amennyiben elnavigál a felületről, később a másolatot nem lehet beszerezni.

A beküldést követően a tarhely.gov.hu oldalon, az elküldött üzenetek között is megtekinthető a feladott küldemény, azonban itt csak a küldemény adatai (küldés időpontja, feladó és címzett) láthatók, a küldemény tartalma itt már nem érhető el.

 

 

Munkamenet és mentett piszkozatok

Az e-papír alkalmazás esetében a munkamenet 10 perc, amely folyamatos szerkesztés mellet mindig megújul. Az utolsó percbe érve a rendszer egy felugró ablakban is figyelmezteti a felhasználót a lejáratról, és lehetőséget biztosít annak visszaállítására.

 

Amennyiben valamilyen okból nem tudjuk befejezni a beküldést, az elkészített küldeményt elmenthetjük piszkozatként. A piszkozatok később, akár másik készülékről is folytathatók, beküldésük után törlődnek a rendszerből.

 

Kiemelt ügyek

Az e-Papír szolgáltatás segítségével több, a veszélyhelyzet ideje alatt kiemelt fontosságú ügyintézés is lehetséges elektronikusan, többek között a kormányhivataloknál, az önkormányzatoknál, illetve akár a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál is.

 

Kormányhivatali ügyek:

Foglalkoztatási támogatások, közfoglalkoztatás és egyéb állami foglalkoztatási feladatok

A kormányhivatal foglalkoztatási osztálya többek között ellátja az álláskeresők nyilvántartásba vételével, e státusz szünetelésével és szüneteltetésével, törlésével kapcsolatos feladatokat, valamint az álláskeresési járadék, nyugdíj előtti álláskeresési segély, költségtérítés megállapításával, ezen, valamint a korábban megállapított álláskeresési támogatások, és ellátások szünetelésével és szüneteltetésével, megszűnésével, megszüntetésével és visszakövetelésével kapcsolatos feladatokat.

Családtámogatási feladatok

Családtámogatási feladatkörbe a családi pótlék, az anyasági támogatás, a gyermekgondozást segítő ellátás, a gyermeknevelési támogatás, a fogyatékossági támogatás és a nagycsaládos gázártámogatás tartozik.

 

Önkormányzati igazgatás:

Szociális ügyek

Az önkormányzat által biztosított szociális/népjóléti támogatások. (Pl. a megélhetést segítő ellátások, ápolási támogatás, egészségügyi támogatás, temetési támogatás, lakhatási és lakbértámogatások.)

Vállalkozási ügyek

A vállalkozások támogatásával, vállalkozásélénkítéssel, vállalkozásfejlesztéssel kapcsolatos ügyek.

 

Adóügy (NAV):

Kérelem (Adóügy)

Adóügyével, illetékkiszabással kapcsolatos kérelmet nyújthat be, kérelmét módosíthatja, visszavonhatja.