Minősített elektronikus aláírást és minősített elektronikus bélyegzőt létrehozó eszközök megfelelőségét tanúsító szervezet kijelölése
Az eljárás célja, hogy kijelölje azon szervezeteket, amelyek jogszabályi felhatalmazás alapján a minősített elektronikus aláírást és bélyegzőt létrehozó eszközök megfelelőségét tanúsíthatják.
Kulcsszavak: megfelelőségértékelés; megfelelőségértékelési vizsgálat; tanúsítás; kijelölés; eIDAS; minősített elektronikus aláírás; minősített elektronikus bélyegző; MALE; BALE
Az eljárás kérelemre indul, ehhez a fenti „Ügyintézés indítása” gombra kattintva elérhető online űrlapot kell kitölteni és csatolni a Benyújtandó dokumentumok menüpontban található dokumentumokat.
A kijelölési bizottság az eljárás során megvizsgálja a kérelmező alkalmasságát. A vizsgálat szempontjai az alábbiak:
- a megfelelőségértékelési tevékenység ellátásához szükséges személyi feltételek megfelelőek-e; a kérelmezőnek biztosítania kell, hogy a tevékenységet végző személyzet rendelkezzen
- legalább három év, az informatikai biztonsággal, a nyilvános kulcsú infrastruktúrával vagy kriptográfiával összefüggésben szerzett szakmai gyakorlattal,
- A belső piacon történő elektronikus tranzakciókhoz kapcsolódó elektronikus azonosításról és bizalmi szolgáltatásokról, valamint az 1999/93/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. július 23-i 910/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (eIDAS Rendelet) 30. cikk (3) bekezdése szerinti eljárás, valamint az eIDAS Rendelet II. és III. melléklete szerinti biztonsági követelmények ismeretével,
- a megfelelőségértékelés elvégzését igazoló tanúsítványok, nyilvántartások és jelentések elkészítéséhez szükséges ismeretekkel,
- ha a kérelmező szervezet megfelelőségértékelési vizsgálatot végez, az ehhez szükséges műszaki feltételek rendelkezésre állnak-e;
- rendelkezésre állnak-e a megfelelőségértékeléshez kapcsolódó adminisztratív feladatok ellátásához szükséges eszközök;
- tulajdonosi függetlenség a termékek gyártóitól, szolgáltatóktól, forgalmazóitól;
- biztosított-e a megfelelőségértékelési tevékenység és a díjazás függetlensége és elkülönültsége;
- a tanúsításra vonatkozó tevékenység szabályozottsága, eljárásrendje.
Ha a kérelmező szervezet a megfelelőségértékelési tevékenység végzéséhez leányvállalatot vagy alvállalkozót (közreműködő) kíván igénybe venni, akkor a közreműködőnek is meg kell felelnie a kérelmező szervezetre vonatkozó követelményeknek, amelyet a kijelölési bizottság ugyancsak megvizsgál. A közreműködő szervezet alkalmasságának alátámasztására vonatkozó dokumentumokat a kérelmező szervezetnek a kijelölő hatóság rendelkezésére kell bocsátania.
Az eljárás során a kijelölő hatóság hiánypótlásra szólíthatja fel a kérelmezőt, amennyiben a benyújtott dokumentumok nem teljes körűek. A kérelmező a kijelölő hatóság által meghatározott határidőn belül köteles pótolni a hiánypótlási felhívásban megjelölt dokumentumokat, információkat.
Az engedély a kijelölési okiratban meghatározott, legfeljebb három éves időtartamra szól.
A kijelölési engedéllyel rendelkező szervezetnek a megelőző évben végzett megfelelőségértékelési tevékenységéről jelentést kell készítenie, és azt minden év január 31-éig meg kell küldenie a bizalmi felügyelet (a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság) számára.
- Létesítő okirat
- Minőségirányítási kézikönyv vagy legalább annak a kijelölés szakterületéhez kapcsolódó része
- A nemzetközi tanúsítási rendszerekben kapott elismerések elérhetősége, azonosítója (amennyiben az elismerés nyilvános forrásból nem elérhető, akkor annak hiteles másolata)
- Felelősségbiztosítási szerződés másolata
- Általános szerződési feltételek
- A tanúsítási tevékenységre vonatkozó eljárási szabályzat
- A tanúsítási tevékenységet végző alkalmazottak és a kérelmező által igénybe vett közreműködők szakmai képzettségét igazoló iratok
Az eljárásért fizetendő díj (igazgatási szolgáltatási díj) mértéke 53000 Ft, amelyet a Belügyminisztérium Magyar Államkincstárnál vezetett, 10032000-01483305 számú számlájára kell megfizetni, banki átutalással.
Kijelölő hatóság: Belügyminisztérium. A kijelölő hatóság munkáját kijelölési bizottság segíti, vezetőjét a kijelölő hatóság kéri fel. A bizottság tagjai:
- Igazságügyi Minisztérium
- Innovációs és Technológiai Minisztérium
- Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
- Magyar Szabványügyi Testület
A minősített elektronikus aláírást és minősített elektronikus bélyegzőt létrehozó eszközök megfelelőségét tanúsító szervezetekről és a kijelölésükre vonatkozó szabályokról szóló 41/2016. (X. 13.) BM rendelet
EKFO