Arcképes, videotechnológián alapuló azonosítás

A Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) új funkcióval, az arcképes azonosítási szolgáltatással bővült. A szolgáltatás célja a gyorsabb és hatékonyabb elektronikus azonosítás és ügyintézés támogatása az online térben, a közigazgatás és az állampolgárok oldaláról egyaránt. Az alábbiakban a szolgáltatás használatával kapcsolatban olvashat részletes tájékoztatást.

 

Bevezetés

Az arcképes, videotechnológián alapuló azonosítási szolgáltatás a KAÜ-n keresztül történő bejelentkezés során vehető igénybe.

 

A szolgáltatás használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely online, szintén videóazonosítással, ügyintéző közreműködésével történik.

A szolgáltatásra regisztrálhat minden, személyiadat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá tartozó, érvényes személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, útlevél) rendelkező állampolgár.

 

Technikai feltételek

 

Eszközök, amelyeken a rendszer használható

 

Támogatott böngészők

A szolgáltatás Safari 8-10 és Internet Explorer 9-11 esetében böngészőbe telepíthető kiegészítővel használható, melynek telepítését automatikusan felkínálja a rendszer. Ezen böngészők helyett azonban a fenti listában szereplő programok valamelyikének a használata szükséges.

 Hardware követelmények

A szolgáltatás használatához szükséges:

 

Regisztráció

A regisztrációs folyamat bármely, Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatást használó rendszer „Bejelentkezés” menüpontjában elérhető. Kezdeményezhető például a magyarorszag.hu oldalon, a bal oldalon a „Bejelentkezés” opciót választva.

A megjelenő oldalon az „Arcképes azonosítás” gombra kattintva a rendszer megkezdi a technikai követelmények ellenőrzését, mely az alábbi lépésekből áll:

 

 

 

Okmányellenőrzés

A sikeres kompatibilitási teszt után a regisztráció elvégzéséhez a felhasználó okmányának ellenőrzése következik. Ehhez az oldalon megjelenő téglalap alakú mező felé kell mutatnia személyazonosításra alkalmas okmányát. Sikeres fotó készítéséhez az okmány sarkait a kerethez kell igazítania. Fontos, hogy minden adatnak olvashatónak kell lennie, az okmányt nem szabad kitakarni semmivel, a képen nem lehet elmosódás vagy tükröződés. Fontos továbbá a jó fényviszony, a kép legyen jól megvilágított, éles és tiszta.

A folyamat során az alábbi okmányokat használhatja:

Ha megfelelően a kerethez illesztette az igazolványt, a FÉNYKÉP KÉSZÍTÉSE gombra kattintva elkészítheti az okmányképet.

 

A rendszer sikeres ellenőrzés esetén felismeri az okmány típusát, illetve az okmány azonosító számát. Kérjük, figyelmesen ellenőrizze az automatikusan beolvasott adatokat. Ha nem talál eltérést, kattintson a TOVÁBB gombra. Adateltérés esetén az ÚJ FÉNYKÉP KÉSZÍTÉSE gombbal új képet készíthet az okmányáról.

 

Regisztráció ellenőrzése

A rendszer ellenőrzi, hogy a felhasználó rendelkezik-e a szolgáltatásra vonatkozó regisztrációval:

 

Fénykép készítése

Az okmány ellenőrzése után a rendszer arcképet készít a felhasználóról, amelyhez egy ovális keret nyújt segítséget az oldalon.

A fénykép készítése során:

A FÉNYKÉP KÉSZÍTÉSE gombra kattintva fotózhatja le magát, majd a TOVÁBB gombbal folytatható a regisztráció.

 

Az okmánykép elkészítése után a rendszer ellenőrzést hajt végre az elkészített arcképen. Amennyiben nem megfelelő a kép minősége, lehetősége van új kép készítésére. 

Az ellenőrzés sikeres elvégzéséhez a rendszer kéri az ügyfelet, hogy véletlenszerűen mosolyogjon vagy pislogjon.

Ha megfelelő a kép, a TOVÁBB gombra kattintva folytathatja a folyamatot.

 

Ezt követően megjelenik a várószoba, ahol az ügyintéző hamarosan fogadja a videóhívást.

 

A 1818 Közigazgatási Ügyfélvonal ügyintézője a videóhívás során kéri az okmány fényképes oldalának és hátoldalának bemutatását, ellenőrzi az automatizált arckép-összehasonlítás eredményét és az okmányazonosításhoz felhasznált adatokat (személyes adatok, okmányszám és okmánytípus). Amennyiben az ügyfél még nem rendelkezik elektronikus tárhellyel, az ügyintéző kéri az elektronikus levélcím megadását szóban, vagy a felületen begépelve. Ezt követően az ügyintéző ellenőrzi a regisztrációhoz szükséges adatokat és véglegesíti a regisztrációt.

A regisztrációt követően az arcképes azonosítás ügyintézői beavatkozás nélkül, automatikusan  használható.