Békéscsaba - Hazai anyakönyvezés
Magyar állampolgár külföldön történt születésének, házasságkötésének, halálesetének magyarországi anyakönyveztetése személyesen, vagy meghatalmazott útján Magyarországon bármely anyakönyvvezető előtt kezdeményezhető. Külföldön élő magyar állampolgár bármely hivatásos konzuli tisztviselőnél is előterjesztheti. A hazai Anyakönyvezést Budapest Főváros Kormányhivatala Hazai Anyakönyvi Osztálya anyakönyvezi be.
Kulcsszavak: születés, házasságkötés, haláleset, anyakönyveztetés
Születés hazai anyakönyvezése esetében: A cselekvőképtelen kiskorú gyermek esetében a szülők, a gyermek törvényes képviselője vagy az általuk meghatalmazott. Nagykorú esetében az érintett maga vagy az általa meghatalmazott.
Házasság, Bejegyzett élettársi kapcsolat, válás esetében: az érintett ügyfelek vagy az általuk meghatalmazott.
Haláleset hazai anyakönyvezése: Az elhunyt hozzátartozója, illetve meghatalmazottja; bármely személy, aki tudomást szerez a halálesetről.
Magyar állampolgár külföldön történt születésének, házasságkötésének, halálesetének magyarországi anyakönyveztetése személyesen, vagy meghatalmazott útján Magyarországon bármely anyakönyvvezető előtt kezdeményezhető.
Szükséges iratok születés hazai anyakönyvezése esetén:
- külföldi születési anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítással és szükség esetén felülhitelesítéssel ellátva,
- szülők házassági anyakönyvi kivonata, vagy az általuk magyar hatóság előtt tett teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat,
- a gyermek esetlegesen fennálló külföldi állampolgárságát igazoló okirat,
- a szülők személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- adatlap Magyarországon élő, vagy külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételhez
- meghatalmazott útján történő ügyintézés esetén:
- szabályszerű meghatalmazás,
- a meghatalmazott személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy új típusú vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- a szülők két tanú előtt tett nyilatkozata az alábbi kérdésekben:
- a gyermek részére a külföldi okiratban szereplő utónevet, vagy annak magyar megfelelőjét, illetve a kettőnél több utónév közül mely két utónevet kérik anyakönyvezni,
- a gyermek béranyától született-e,
- a szülők adatai örökbefogadási eljárás után kerültek-e bejegyzésre,
- a gyermek reprodukciós eljárásból származik-e.
Szükséges iratok házasság hazai anyakönyvezése esetén:
- külföldi házassági anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítással és szükség esetén felülhitelesítéssel ellátva,
- a magyar fél/felek születési anyakönyvi kivonata,
- a házas felek személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- meghatalmazott útján történő ügyintézés esetén:
- szabályszerű meghatalmazás,
- a meghatalmazott személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy új típusú vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- a magyar fél/felek két tanú előtt esetlegesen tett nyilatkozata házasságkötés után viselt nevéről, amennyiben a külföldi házassági okirat azt nem tartalmazza,
- eltérő házassági névviselés esetén a házas felek két tanú előtt tett nyilatkozata a születendő gyermekek családi nevéről, vagy arról, hogy ezt a nyilatkozatot legkésőbb az első gyermek születéséig, illetékköteles eljárásban, Magyarországon valamely anyakönyvvezető, gyámhatóság, bíróság, vagy külföldön valamely hivatásos konzuli tisztviselő előtt megteszik.
Házasság felbontásának hazai anyakönyvezése esetén:
- a házasságkötésről kiállított magyar házassági anyakönyvi kivonat;
- a házasság felbontásáról szóló jogerős bontóítélet és annak kivonatos magyar fordítása;
- abban az esetben, ha a külföldön kötött házasság korábban Magyarországon nem került anyakönyvezésre, a válás bejegyzése előtt erre vonatkozó kérelmet is be kell nyújtani, ezzel az ügyintézés ideje értelemszerűen meghosszabbodik
- a 2004. május 1. után jogerőre emelkedett bontó ítélet magyarországi bejegyzéséhez szükséges továbbá az illetékes bíróság által kibocsátott külön igazolás csatolása is (Brüsszel II. Egyezmény, Bescheinigung gemäß Artikel 39 bei Entscheidungen in Ehesachen);
- a kérelmező születési anyakönyvi kivonata;
- magyar állampolgárságú házas fél lakcímkártyája, amennyiben rendelkezésre áll;
- a magyar állampolgárság igazolása (érvényes magyar útlevél vagy személyi igazolvány, illetőleg három évnél nem régebben kiállított magyar állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat, kevesebb, mint egy éve lejárt útlevél).
Bejegyzett élettársi kapcsolat (BÉT) hazai anyakönyvezése esetén (csak 2009. július 1-je után létesített BÉT esetén lehetséges):
- A kérelemhez szükséges mellékletek: lásd: házasság hazai anyakönyvezése
- Amennyiben bejegyzett élettársa nevét kívánja viselni, arra a (születési) névváltoztatási eljárás keretében van lehetőség.
Szükséges iratok haláleset hazai anyakönyvezése esetén:
- külföldi halotti anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítással és szükség esetén felülhitelesítéssel ellátva,
- az elhunyt születési anyakönyvi kivonata,
- az elhunyt személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- nős/férjes családi állapot esetén az elhunyt házassági anyakönyvi kivonata,
- özvegy családi állapot esetén az elhunyt házastársa halotti anyakönyvi kivonata, vagy a házastársának halálát tartalmazó záradékolt házassági anyakönyvi kivonata,
- elvált családi állapot esetén az elhunyt házasságát felbontó jogerős bírói ítélet, vagy a válást tartalmazó záradékolt házassági anyakönyvi kivonata
- az elhunyt családi állapotának igazolásához a házasság és/vagy a házastárs halálesete helyéről és idejéről adatszolgáltatás, amennyiben okirat nem áll rendelkezésre,
- az eljárást kezdeményező ügyfél személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy új típusú vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa.
Amennyiben a hazai anyakönyvezési eljárásban olyan személy vesz részt, aki a magyar nyelvet nem érti és nem beszéli, úgy tolmács kirendelése szükséges. Ebben az esetben az érintett ügyfél által biztosított tolmács személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy új típusú vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa, legalább középfokú nyelvtudását igazoló okirata is csatolandó.
illetékmentes
Kérelem benyújtása tekintetében Békéscsaba Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala - anyakönyvvezető és bármely hivatásos konzuli tisztviselő, hazai anyakönyvezés tekintetében Budapest Főváros Kormányhivatal Hazai Anyakönyvi Osztály
Felettes szerv: anyakönyvi szakmai felügyeleti szerv: Békés Megyei Kormányhivatal
Jogorvoslat: Az anyakönyvvezető döntésével szemben közigazgatási per indítható. A közigazgatási per indításához a hatóság döntésének közlésétől számított 30 napon belül az anyakönyvi hatóságnál előterjesztendő, de Gyulai Törvényszékhez címzett 20.000,- Ft illetékköteles keresetlevél formájában benyújtandó jogorvoslattal lehet élni.
A gördülékenyebb ügyintézés érdekében javasolt az anyakönyvvezetőkkel történő előzetes telefonos vagy személyes egyeztetés.
- az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
Békéscsaba Település